Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A legjobb energiaital

2009.01.09

A rengeteg jobbnál-jobb és rosszabbnál-rosszabb energiaitalnak nevezett termék között, amit a boltokban és a fitnesztermekben árulnak elfeledjük, hogy a legjobb erre a célra nem más, mint a régi jó öreg H2O, magyarul a víz. Jómagam úgy gondolom, hogy a legjobb “energiaital” a tiszta víz. Annak érdekében, hogy ténylegesen érezd a hasznát, az alábbi három dolgot érdemes betartani a fogyasztása során. Összeválogattam a három legfontosabb tudnivalót a vízivással kapcsolatban.

 

  1. Előbb igyál, mint megszomjazol. Amennyiben pár órával a legutolsó étkezést követően ismét éhesnek érzed magad és csak úgy csipegetnél valamit, előbb igyál egy pohár vizet. Érdekes az emberi test jelzésrendszere. A legtöbben a szomjúságot összetévesztjük az éhséggel.
    Amíg meg nem tanulja valaki ezt megkülönböztetni, célszerű tudatosan kontrollálni a dolgot és inni, mielőtt megszomjaznánk.

     

  2. Kortyolgass folyamatosan. Igyál egy pohár vizet rögtön, amikor megébredtél reggel, amivel pótolhatod az éjszakai alvás alatt elvesztett folyadékot. Ezt követően igyál naponta minél több alkalommal egy-egy pohár vizet. Ez azt jelenti, hogy soha nem leszel igazán szomjas és nem lesz arra szükség, hogy egyszerre több pohárral kelljen meginnod. Ettől ugyanis dagadtnak fogod érezni magad, ami nem kellemes, ráadásul megterheli a szervezetedet. 

    Legyen tiszta a víz. Amennyiben lehetséges, tiszta vizet igyál üdítők, gyümölcslevek vagy energiaitalok helyett. Amennyiben ragaszkodsz valami “rendes” italhoz, nem probléma, de ne vidd túlzásba. Amennyiben erőlteted a tiszta víz ivását, előbb-utóbb meg fogod szeretni. Tartsd szem előtt, hogy minden feldolgozott gyümölcslé és üdítő vagy cukrot vagy valami édes vegyszert tartalmaz, ami nem jó a szervezetednek. 
    Még az is jobb megoldás, hogy egy kiskanál mézzel és pár csepp citrommal “javítod fel“ a vizet, amennyiben valami ízre vágysz.

     


    De mennyi vízre is van szükséged egy nap során? Minimum napi 8 pohár vízre. De hogyan is igyunk vizet?

     

    Először is: a nap folyamán a megivott víznek egyenletesen kell bejutnia a szervezetünkbe. Reggel meginni 8 pohár vizet és azt gondolni, hogy királyok vagyunk mára, nem túl okos megoldás. Ez szerintem számodra is evidens. Pedig ettől alig valamivel tér el az a gyakori szokás, hogy egész nap nem iszik egy pohár vizet sem, majd este, mikor megszomjazik, iszik valaki egy-két literrel. Ez annyira gyakori, hogy azt mondhatnám, ettől megy a fejfájás csillapító ipar.

     

    Ezzel szemben a tudományos tény: az optimális egészség megkívánja, hogy óránként pótold a szervezeted vízveszteségét. Nem vicc. Óránként. Ez nem azt jelenti, hogy ha kihagysz egy órát, akkor valamilyen bajod lesz belőle. Azt jelenti, hogy az optimálistól eltértél. Ha kihagysz két órát, akkor még inkább. Ha kihagysz három órát, stb... Amennyiben ezt napokon, éveken át folyamatosan így éled meg, akkor úgy éled le az életedet, hogy nem optimális állapotban van a tested vízháztartása.

     

    Minden ember, aki rászokott arra, hogy óránként igyon egy pohár vagy akár fél pohár vizet, feltűnően jobb erőnléti és szellemi állapotba került ettől. Sok csodaporokat és csodacseppeket forgalmazó cég ezt használja ki termékének eladására. Senki nem próbálja meg csupán vízzel megoldani a problémáit. Az olyan egyszerű lenne. :)

     

    Miért ilyen hatékony a víz?

    Mert a krónikus dehidratáltság annyira jellemző, hogy a lakosság közel kilencven százalékát érinti. Ebből az következik, hogy jó eséllyel téged is. Ha nem hiszed, próbáld ki amit itt tanácsolok, mindössze 48 órán át és lásd, mi történik! Ne aggódj, teljesen biztonságos.

    Elfáradsz, kimerülsz a nap végére? Szeretnéd tudni, miért?

    Nyertél! A dehidratáltság okozza. (vagy valami más, de azokkal most nem foglalkozunk)

    Szédülés, krónikus fejfájás, impotencia, hajhullás, hátfájás, székrekedés, stb. Ezek a betegségek leggyakrabban a dehidratáltság következményei.

     

    Hogyan kezeljük?

    Még mielőtt elkezdenél kortyolgatni, nem ártana tudni, mennyi is a 8 pohár számodra. Ugyanis, mint korábban írtam, ez számtalan összetevőtől függhet. Függ a testsúlyodtól, a mozgás mennyiségedtől, a klímától, stb.

    Amennyiben egy melegebb, szárazabb helyen vagy, a verejtékezés által (a verejték jelentős része nem látszik a bőrön cseppek formájában) több vizet, sokkal többet veszítesz, mint egy hideg nedvesebb környezetben. Ugyanez igaz, ha edzel, vagy bármilyen fizikai aktivitást fejtesz ki.

    De van egy fontos dolog. Azt mondtam, hogy a víz biztonságos. Akkor hogy lehet, hogy létezik a vízmérgezés, mint halálos betegség? A wikipédián találtam erről egy leírást, amikor egy hölgy 15 perc alatt belehalt (közel 8 liter víz egyszerre történő megivásába fogadásból), de maratoni futóatléták esetében is előfordult már hasonló eset.

     

    Az igazság: a hirtelen nagy mennyiségű víz, bekerülve a szervezetünkbe, felborítja az elektrolit háztartást. Mi a csuda az elektrolit háztartás? A sok víz hatására lecsökken a vér nátrium szintje, ami beindít egy nehezen kezelhető folyamatot. A fölhígított vér következtében víz áramlik a sejtekbe, az agyszövet is megduzzad, az agynyomás fokozódik, ami halálhoz vezethet.

     

    Ez amilyen ijesztően hangzik, olyan könnyű lenne kivédeni. Egy csipet tengeri só adagolásával a vízbe, vagy egy étkezési sókeverékkel percek alatt kezelhető lenne a probléma. Viszont a sportorvosok tapasztalata szerint a kórházban dolgozó kollégák a versenyről beszállított futóknál kezdődő kiszáradásra gondolnak, és ha nem megfelelő sótartalmú folyadékot adnak, a vízmérgezést fokozhatják.

     

    Tehát, akkor most már mindent tudunk, kezdhetjük az energetizálódást. :)

     

    Igyál óránként fél-egy pohár vizet. Nyáron ez megfelelő mennyiségnek tűnik. Amennyiben egy-két napon belül érzed ennek pozitív hatásait, gratulálunk, eddig krónikus dehidratáltságban szenvedtél.

     

    Amennyiben nem érzed, még próbáld ki a sót. Lehet, hogy az hiányzott. Napi egy-két kapszula szintén elegendő és a hatása azonnali.

     

    Amit várunk: éberebb közérzet és a délutáni-esti kimerültség elmaradása 48 órán belül.

     

    #    Mint professzionális fitnesz edző azt mondhatom, hogy azok a klienseim, akik 3 liter vizet isznak egy nap a diétás üdítőitalok helyett sokkal gyorsabban szabadulnak meg a testzsír tömegüktől.
    Kálmán István IFAA referens
    Preventív gerincedző és Aero-Kick-Box® oktató

    Igyál vizet és élvezd a megnövekedett energiádat!

    Demecs István