Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A nyakfájdalmak lelki háttere

2008.09.19

 

Mi fáj? Gyere, mesélj! Vagy beszél a tested helyetted. Rólad. Betegségeink ugyanis elárulják, hogy hol a gubanc a lelkünkben.

 

 Tompa vagy szúró fájdalom a nyakban, ferde, merev fejtartás, hirtelen beálló erős görcs. A legtöbben tapasztaltunk már ehhez hasonló kellemetlen érzetet. Nemzetközi statisztikák szerint a felnőtt lakosság mintegy 90 százaléka előbb vagy utóbb észlel magán valamilyen gerincpanaszt, legfőképpen nyaki, hát- vagy derékfájást.

Többnyire mi, nők vagyunk azok, akik – lelkizősebb, önmarcangolós típusúak lévén – tovább tépelődünk a hogyanon és a miérten, újabb és újabb kérdéseket feltéve. Vajon miért alakult ki ez a betegség nálunk, miért éppen ott fáj? És mivel vonzottuk be magunkhoz?

Mint ahogy általában mindenre, erre is megvan a megfelelő magyarázat, csak néha nem biztos, hogy a legkedvezőbb ránk nézve. Mert egy fájdalom már komoly előjele annak, hogy valamilyen problémánk van, és gyakran nem csak fizikai gondok állnak a hátterében, sokkal inkább legbelül, a lelkünkben nincs rendben minden.

A nők a nyakukban hordják a lelküket?

 

 

Atlasz félisten és egy kis anatómia

A görög mondák szerint Föld bolygónk egy Atlasz nevű óriás félisten vállán nyugszik. Éppen úgy nehezedik az rá, mint fejünk terhe az első nyakcsigolyánkra. Ezért a hét nyaki csigolyából a legelsőt éppen atlasznak nevezték el. Ő a tartópillér. A második nyaki csigolya, a forgó felelős azért, hogy mozgatni tudjuk a fejünket jobbra, balra, le, föl, bólogatva, vagy éppen megcsóválva azt. A többi nyaki és a felső hátcsigolya már viszonylag könnyű szerkezetű, levegősebb, nem kell nagy terhet cipelniük, mint a gerincoszlop többi csigolyájának.

Nyakas gondok, lelki bajok

A nyak a gerinc egyik legmozgékonyabb része, meglehetősen nagy igénybevételnek van kitéve nap mint nap. Panaszaink kialakulásának gyakori oka a rossz testtartás és a porckorong kopása.

Gerincproblémáink keletkezését általában a teljesítménykényszer okozza. A nyakban észlelt fájdalom leginkább a makacssággal, az önfejűséggel és a biztonságérzetünkkel van összefüggésben. Az ezzel kapcsolatos panaszok legfőképpen stresszhelyzetben csapnak le ránk.

Vegyük sorra, melyek a leggyakoribb nyakpanaszok, és mi lehet kialakulásuk hátterében.

A nyak fájása, éles nyilallás: azért következhet be, mert nincs meg benned a harmónia. Mást cselekszel és mondasz, mint amit valójában szeretnél.

A merev, ferde nyak: azon túl, hogy elaludtad a nyakad, általában azért jelentkezik, hogy ne vegyél észre olyan dolgokat, amelyeket nem akarsz. A mozgásképtelen, egy irányba mutató, merev fej csak egyféle látószöget biztosít számodra. De jelezheti azt is, hogy míg valaki kifelé magabiztosnak tűnik, addig belül önbizalomhiánnyal küszködik.

Nyaki problémáknál érdemes átgondolni azt is, hogy mennyire vagy rugalmas vagy éppen merev bizonyos helyzetekben.
Jó hír viszont az, hogy ha tudatunk képes arra, hogy megbetegítse testünket, akkor arra is képes, hogy meggyógyítsa azt. Ehhez csak pozitívan kell gondolkodni, és megoldani a felmerülő problémáinkat, váloztatni hozzáállásunkon.

 

Gyógyír bajainkra

A nők a nyakukban hordják a lelküket?A nyakban kialakult görcs valamikor pár óra, de van, amikor csak néhány hét alatt oldódik fel teljesen. A helytelen alvásból és a rossz testtartásból eredő nyakpanaszokon sokat enyhít néhány lazító nyaktorna vagy a problémás hely reumakenőcsös bedörzsölése. Ha nyakunk huzatot kapott, fájdalma csökkenthető izomlazító és gyulladáscsökkenő krémekkel, reumakenőcsökkel, esetleg tehermentesítő habszivacs nyakgallér segítségével. Sokat segíthet a fájós testrészen, ha zsályafőzettel borogatod.

Krónikus, visszatérő nyakfájás esetén már komplettebb gyógytorna, helyi pakolás (ritex, iszap), fizioterápiás kezelés javasolt.

Megelőzési tehnikák

Ha még nincs krónikus nyakfájásod, de veszélyeztetett környezetben dolgozol, sokat ülsz számítógépnél, monitor előtt, vagy gépíróként, varrónőként gyakran egy irányba nézel, akkor mindenképpen érdemes néhány perces rutingyakorlatot beiktatnod a napirendedbe.

 

• Rendszeres, lassú fejkörzés, fejdöntögetés: jobbra, balra, előre, könnyedén, nem túl mélyen hátradöntve. Ezt a gyakorlatot bárhol, bármikor elvégezheted: otthon, utazáskor, munkahelyen stb.

Nyakmasszázs: segít fellazítani a letapadt izmokat. Ráadásul te magad is elvégezheted. Ellenkező kézzel a mellkasod előtt keresztezve átnyúlsz, és finoman megmasszírozod a vállad és a nyakad. Először a jobb, majd a bal oldalon.

Nyaknyújtás: fejedet döntsd jobbra; jobb füledet a jobb válladhoz közelítsd, jobb kezeddel fogd meg a bal füledet, és húzd a fejedet enyhén a jobb vállad felé, nagyjából fél percig. Majd végezd el a gyakorlatot balra is.

A nyakad mindig tartsd lazán. Ne meredj hosszabb ideig egy irányba, ne ülj órákon át ugyanabban a testtartásban. A legnagyobb veszélyt a számítógépezés jelenti, mert nemcsak egyirányba meredünk, de általában rossz, görnyedt testtartással ülünk, ahogy kezünk előrenyúlik a billentyűzetre, vállaink előreesnek.

Időnként tarts pihenőt, állj fel pár percre, járj egyet, és mozgasd meg a nyakad, vállad.

Zárd ki a környezeti tényezőket. Ellenőrizd, hogy helyesen, lapos párnán aludj; párnád csak annyira magasodjon fel, hogy a nyak és a gerinc egy síkban maradjon. Állítsd be a szék háttámláját otthon, a munkahelyeden és az autódban is.

(Dubravecz Emese)