Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Idd magad egészségessé

2009.03.19

 

Idd magad egészségessé!

Vizet (is) isznak a gyerekek?



Ez a legolcsóbb méregtelenítő és fogyasztószer, amely Magyarországon korlátlan mennyiségben rendelkezésünkre áll. Mivel azonban íztelen, színtelen és a csapból is ez folyik, nem divatos a gyerekek között. Sok iskolás nem is tudja, hogy milyen a víz-íz.


 

Nem szeretem a vizet!

Nagyon sok kisgyerek és kisiskolás csak fürdésre, mosdásra használja a vizet, ha szomjas, akkor szénsavas üdítőitalt, jobb esetben dobozos, bolti gyümölcslét iszik. Csakhogy ezek kalóriatartalma magas. Nemzetközi vizsgálatok bizonyították, hogy összefüggés van a gyermekkori elhízás és a cukros üdítők fogyasztása között.



Természetesen hazai adat is van. Az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) 2005-ös és 2006-os felmérése szerint az általános iskolások több mint 40 százaléka naponta többször is iszik szénsavas, cukros üdítőt. Amikor 2005-ben kötelezték az iskolai büfék üzemeltetőit, hogy egészségesebb élelmiszereket áruljanak, akkor a legnagyobb ellenállást a friss zöldségek-gyümölcsök és az egészséges innivalók bevezetése váltotta ki - derült ki az OÉTI jelentéséből.

 

 

Tócsák az osztályteremben

Több országban is sikereket ért el az a program, amely a kisiskolásokkal úgy próbálta megkedveltetni a vizet, hogy az osztályteremben felállítottak egy ásványvíz-automatát. Magyarországon két hónapon keresztül majdnem 400 gyerek próbálhatta ki, milyen, ha cukros levek helyett vízzel oltja a szomját. A program neve az lett, hogy HAPPY (Hungarian Aqua Promoting Program for Young). Ez lefordítva annyit tesz, hogy "Magyarországi vízfogyasztást népszerűsítő program a fiatalok számára".

 

Nagyon bevált az elképzelés - mondták a pedagógusok. Ízlett a víz gyerekeknek az első perctől fogva, két nap alatt kiürült a tartály - mesélte Felkai Katalin, a volt Szőnyi István, új nevén Gyermekház Általános Iskola tanára. Mivel nem minden osztály vett részt a programban, igen hamar irigykedés tárgya lett a 2. B osztály. Nagy siker volt, amikor más, szimpatikus osztályokat meghívtak magukhoz vendégségbe ásványvizet inni.



A tanárnő felmérést végzett, hogy a diákoknak milyen folyadékot csomagolnak otthon, és azt tapasztalta, hogy egyharmaduk cukros italt hozott az iskolába. A két hónapos kampány végére azonban már kétharmaduk ivott kevesebb cukros üdítőt, mint annak előtte.

 

5415 liter víz

Ennyit ivott két hónap alatt 397 gyerek, hat különböző budapesti iskolában. A diákok 92 százaléka naponta legalább egyszer kiszolgálta magát az osztályteremben lévő ásványvízből. A kampány sikerét az is jelzi, hogy az iskolások 85 százaléka, szüleik 98 százaléka szeretné, ha folytatnák az akciót.


A szakemberek szerint egy iskolaév alatt már átalakulhatnak a gyerekek folyadékfogyasztási szokásai. Azért is volt fontos a folyadékfogyasztásról beszélni a gyerekeknek, mert több felmérés is azt mutatja, hogy ez a korosztály nem iszik elég folyadékot. Ez
fejfájást, szédülést, koncentrációs zavarokat okozhat.


A program elején és végén vízről szóló tesztet töltöttek ki a gyerekek. A két hónap alatt több tanórán illetve egészségnapon is foglalkoztak a vízzel, így a második teszt szinte hibátlan lett, a gyerekek rengeteg új dolgot tudtak meg erről az életfontosságú folyadékról. Ami azonban még a tanárok számára is meglepő volt: minden ötödik diák családjában is változás történt: tehát a jó példa a család többi tagjára is átragadt.


- Ez rendkívül jó hatással lehet a testsúlyra, csökkentheti az elhízás esélyét - mondta dr. Martos Éva, az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet főigazgatója.

 

Vízzel fogyni?

Igen!  Ha egy diák naponta megiszik 6-8 deci kólát, akkor azzal körülbelül 300 kalóriányi felesleges energiát visz be. A víznek nincs kalóriatartalma, így ha az elhízott gyermek lemond a cukrozott üdítőkről, máris beindul a súlycsökkenés.


- A gyermekkori elhízás járványszerűen terjed - tette hozzá Martos Éva. Az Európai Unió országaiban évente 400 ezer gyerek válik túlsúlyossá és 85 ezer gyerek kövérré. Az elhízás szövődményei már fiatal korban is megjelennek: magas vérnyomással, cukorbetegséggel, zsíranyagcsere zavarokkal és mozgásszervi problémákkal is kezelnek gyerekeket.


Magyarországon a 7 - 14 év közöttiek körülbelül 19 százaléka túlsúlyos, 7 százaléka pedig kövér. A 14 - 18 éves korosztályban - az adatok szerint - kétszer annyi fiú túlsúlyos illetve kövér, mint amennyi lány.

 

 

Sokba kerül?

Tévedés! Hisz az ásványvíz sokkal olcsóbb, mint a cukrozott, szénsavas üdítők, amelyeket a gyerekek megvesznek a büfében. Azért lehet jó megoldás az osztályteremben felállított ásványvizes tartály, mert a napi folyadékmennyiséget egyenletesen lehet elfogyasztani. 5-8 éves korban naponta 1 liter folyadékot, 9 - 12 éves korban napi 1,5 liter folyadékot kellene inni, de ha a diák sportol, illetve ha meleg van, akkor ennél jóval többre is szüksége van a szervezetnek.


A két hónapos víznépszerűsítő program nem került semmibe a szülőknek, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) támogatta. De a szervezők kiszámolták, hogy ha tovább folytatnák a vízosztást, akkor az gyerekenként, naponta 1 pohár vízzel számolva 20 forintba kerülne.
Érthetetlen, hogy a vízosztásnak egyébként nagyon örülő szülők azonban ennél jóval kevesebbet, havi maximum 200 forintot áldoznának erre a célra annak ellenére, hogy cukros, szénsavas üdítőre ennél többet költenek.


A program eredményeit hallva egy ásványvizet forgalmazó cég ügyvezetője megosztotta tapasztalatait a kampány szervezőivel. Rajki János elmondta, hogy Németországban is elindították ezt a programot, ám ott a vízivást cégek támogatták. Különböző vállalatok fizetik ki teljesen vagy részben az iskolákban elhelyezett ásványvizet. Ezzel hosszútávon jót tesznek maguknak a cégek, hiszen végső soron a leendő munkavállalóik egészségére vigyáznak, az egészségesebb munkavállaló pedig jobban dolgozik, így több profitot termel. Ezt az egészséges szemléletet, hosszú távú gondolkodást itthon és érdemes lenne bevezetni, és ebben szívesen segítséget nyújtunk - tette hozzá Rajki János.