Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mi is a vitamin és az RDA?

2008.11.24

Mi egy vitamin?

 

A vitaminok olyan szerves vegyületek (amelyek legalább egy szénatomot tartalmaznak), amelyek támogatják a szervezet biokémiai folyamatait. Ma több mint 20 szerves molekulát hívunk vitaminnak. Mindegyik egyedi kémiai felépítéssel és a szervezetünkben betöltött egyedi szereppel bír.

Testünk a legtöbb vitamint nem tudja előállítani, vagy legalábbis nem a megfelelő mennyiségben. Így aztán nekünk kell gondoskodnunk róla, hogy bejuttassuk táplálékunkkal, illetve pótlással.
A húsz alapvető vitamint két csoportra oszthatjuk. Az egyikbe a vízben oldódók tartoznak, amelyeket naponta többször kell fogyasztanunk, mivel könnyen kiürülnek a szervezetből. Ide sorolható a C-vitamin és a teljes B-vitamin-család. A másik csoport a zsírban oldódó vitaminokat foglalja magában, amelyeket szervezetünk hetekig vagy hónapokig is képes raktározni. Zsírban oldódó vitamin az A, a D, az E és a K. Ezen kívül létezik meg egy sor vitaminszerű tápanyag is, mint például a béta-karotin, a lutein, a likopen, a koenzim Q1O és az alfa-liposav. Ezek a tápanyagok nem sorolhatók be a szigorú szabályok szerint a vitaminok közé, de működésükben nagyon hasonlítanak azokra.

A vitaminok fontos szerepet játszanak a szív, a tüdő, a bőr, az agy és más szervek állagának megőrzésében. Ugyancsak alkotóelemei azoknak a vegyületeknek, amelyekre az enzimek, a hormonok, az energia és az olyan sejtek, mint a vér vagy a bőr sejtjeinek szintéziséhez van szükség. Alapvető szükségünk van vitaminokra és ásványokra a növekedéshez, az energiatermeléshez, a betegségek elleni küzdelemnél, a sérült szövetek begyógyulásához, és az egészség fenntartásához. Mivel segítségünkre van szervezetünknek abban, hogy úgy tudjon működni, ahogy az elvárható, a vitaminok csökkenthetik az olyan komoly betegségek kialakulásának kockázatát, mint a szívelégtelenség, a rák vagy az arthritis.
A megfelelő vitamin-kiegészítés elősegíti majd, hogy szervezetünk ne csak jól, hanem optimálisan működjön. Egy mostanában végzett kutatás bebizonyította, hogy az E-vitamin szedése jelentős mértékben csökkenti a szívkoszorúér-betegség kialakulásának esélyét. Más kutatások során arra jöttek rá, hogy a C-vitamin egy harmadára csökkenti a megfázás és az influenza tüneteinek jelentkezését, ami alapvetően azt jelenti, hogy a betegség néhány nap alatt lejátszódik. Megint más kutatások azt mutatták be, hogy a magas vitaminbevitel csökkenti a rák számos fajtájának jelentkezését. Ma már sok orvos fordul a vitaminokhoz a betegségek kezelése és megelőzése céljából.

 

Az RDA elegendő?

Lehet, hogy nem jutunk megfelelő mennyiségben a fontos vitaminokhoz, ha pontosan betartjuk az RDA-ra vonatkozó utasításokat. Valójában sok orvos és kutató véleménye szerint az RDA idejétmúlt és konzervatív előírás. Ez esetben pedig az emberek az RDA szerint bizony alultápláltak a vitaminok tekintetében.

Az RDA elődjét még a szövetségi állam vezette be a II. világháború idején, az ,,egészséges emberért”. De nagyon sok kiváló tápanyagkutató megkérdőjelezi, hogy vajon az ennyit fogyasztó emberek valóban egészségesek-e, és hogy az RDA valóban elegendő. Paul LaChance, a Rutgers Egyetem professzora például kimutatta, hogy az emberek 30 százaléka dohányzik, és túl sok alkoholt iszik. Megszámlálhatatlanul sok ember szenved cukorbetegségben, a magas koleszterinszintjétől, és magas vérnyomásban.  Egy a Journal of the American Medical Associationben nemrég megjelent cikk szerint az amerikaiaknak legalább 45 százaléka szenved legalább egy krónikus betegségben. ,,45 év felett a szó szoros értelmében a legtöbb ember már nem egészséges, és csak nagyon keveseknél nem tapasztatható semmilyen krónikus vagy akut probléma” — magyarázza LaChance a Nutrition Reviewsban.

Ne ijedjünk meg, ha egy termék, amit megvásároltunk az RDA többszörösét tartalmazza. Igazából ezek azok a termékek, amiknek tényleg van valami értéke.

 

 

 

Melyik étrendkiegészítőt kell szednie egy gyermeknek?

GyerekvitaminA gyermekek étkezésének egyik gyakori hiányossága az Omega-3 zsírsavak. Az Omega-3 létfontosságú a megfelelő idegrendszer kifejlődéséhez és működéséhez, ami különösen fontos ebben a korcsoportban. Talán fontosabb, mint felnőtt korban. Omega-3 olaj megtalálható néhány hidegen sajtolt növényi olajban, de a leghasznosabb formája a hideg tengeri halak olaja. Étrendkiegészítő formájában is beszerezhető, ami előnyös abban az esetben, amikor a gyermek nem szereti a halolaj jellegzetes szagát.

A gyermekek kevés gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak. Emiatt hiányt szenvednek C-vitaminból is. A C-vitamin létfontosságú az immunrendszerük megfelelő állapotban tartása miatt és védi szervezetüket a károsító szabad gyökök hatásaitól is. Az agyi funkciók is jelentős C-vitami szükséglettel járnak.

A gyerekek jellemzően magas finomított cukor és liszt tartalmú diétán élnek. A B-vitamin komplex tagjai részt vesznek a szénhidrát anyagcserében és megvédik a gyerekeket a cukor okozta szellemi kimerüléstől.

Szakértők szerint a mezőgazdaságban alkalmazott növényi tápok, trágyák nem tartalmazzák az összes tápanyagot, amire az embereknek a fogyasztásuk során szüksége lenne. Emiatt az velük trágyázott növény sem fogja tartalmazni, ami a hiányhoz vezet a sor végén fogyasztó emberi testekben. Nincs ez másként a gyerekek esetén sem.

Például:

  • Kalcium és magnézium szükséges az egészséges csontozat és fogak valamint az izmok működéséhez.
  • Cink lenne szükséges az immunrendszer támogatásához
  • Króm kellene a szénhidrát anyagcserében résztvevő szervek egészségéhez.

Egy gyermekeknek készített kiegyensúlyozott multivitamin készítmény, hozzáadva némi omega-3 esszenciális olaj tűnik a legjobb kiegészítő megoldásnak a legtöbb gyermek esetén. Néhány gyermek esetén, amikor komolyabb táplálkozási illetve egészségügyi probléma áll fenn, szükség lehet egyéb kiegészítésre is, de ezt minden esetben érdemes orvossal vagy táplálkozási szakértővel egyeztetni.

Legyen biztos abban, hogy csak magas minőségi kategóriás terméket vásárol a gyermekeinek vagy unokáinak és ezt rendes szaküzletben teszi meg.  A megjelenési formáját tekintve több választási lehetőségünk is van. A legkisebbeknek 2-6 éves korig kapható ízesített rágótabletta és folyékony kiszerelés a legjobban használható. 6 éves kor felett inkább a tablettás vagy kapszulás forma a kielégítő, ráadásul ez utóbbi sokkal kedvezőbb árú, mint az ízesített formák. A lényeg, hogy a kapszulák vagy tabletták mérete ne legyen nagy. Azt a gyerekek nem tolerálják, és csak elvesszük a kedvüket tőle. Ez különösen a halolaj kapszulára igaz. Ezekből elég nagy változatok is kaphatók a boltokban. Gyerekeknek az 500mg-os a legnagyobb ajánlható méret, amivel még nem haragítjuk őket magunkra.

/naturhírek/

Források:

Mahoney CR, Taylor HA, Kanarek RB, Samuel P. "Effect of breakfast composition on cognitive processes in elementary school children." Physiol Behav. 2005 Aug 7;85(5):635-45.

Vatanparast H, Whiting SJ. "Calcium supplementation trials and bone mass development in children, adolescents, and young adults." Nutr Rev. 2006 Apr;64(4):204-9.