Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Rossz hírek fogyókúrázóknak

2008.08.18

Rossz hírek fogyókúrázóknak

 

 

Nem igazán számít, hogy férfi vagy nő vagy. Egy alacsony kalórián alapuló fogyókúra lassítja az anyagcserédet, ami megnehezíti a fogyást és az elért testsúly megtartását.

 

A legtöbb fogyókúra sikertelensége megjósolható pusztán ebből az egyetlen jól mérhető tényből. Az emberek egyiket a másik után próbálják ki, remélve, hogy a káposzta csokival vagy a zsírégető tabletta zacskóslevessel, esetleg a szalonna sajttal lesz a végső megoldás. Ismerősek ezek neked is?

 

Amennyiben veteránnak számítasz a diétaháborúban, itt az ideje, hogy eláruljam neked is a győztes stratégiát.

 

 

Izom.

Lássuk, hogy a diéták és a csodaétrendek miért sikertelenek és mit kell tenned, hogy bármikor felpörgesd az anyagcserédet és fogyjál vagy hízzál tetszés szerint.

A fogyókúrák három alapvető dolog kombinációja miatt hiúsulnak meg. Hormonális változások, izomvesztés és rossz közérzet. Amikor a test szembesül a bevitt kalória csökkenésével, a természetes válasza a zsír raktározása lesz, nem pedig a zsír azonnali felhasználása. Ez a mechanizmus valószínűleg távoli őseink öröksége, akik ekképpen próbálták túlélni az akkoriban elég gyakori éhezést. E mellé kialakult az éhség érzete, mint kellemetlen közérzet és némi hormonális változás is. E két utóbbi az, ami megnehezíti minden diétázó dolgát.

FogyókúraMi zajlik a fogyókúra alatt?

Amikorra a fogyókúrázó elég ideig viselte már a maga választotta éhezést, a teste elkezdi lebontani az izomszöveteket, hogy energiához jusson. Amikor ezek a fehérjék lebomlanak, nitrogén szabadul fel. A test gyorsan kimossa ezt a felesleges nitrogént azáltal, hogy vizet szabadít fel a szövetek sejtjeiből, azt okozva, hogy a test vízsúlya csökken, és ez látványosan megjelenik a fürdőszobai mérlegen is. Első pár napról van szó. Sajnos ez az izom- és vízveszteség nem ok az ünneplésre. A víz súlyát viszonylag hamar vissza fogja szedni, mihelyst iszik valamit. A hiányzó izom pedig újabb problémát fog okozni rövidesen, amit mindjárt megértünk.

 

Az izom az anyagcsere szempontjából egy aktívnak mondható szövet. A puszta fennmaradásához is szüksége van nem kevés kalóriára. Emiatt amennyiben több izomszövettel rendelkezik valaki, több kalóriát fog elégetni naponta, még akkor is, amikor ül vagy fekszik. Amennyiben az izomtömege csökken valakinek, a napi kalóriaigénye is csökkenni fog. Egyetlen rövid mondattal: akinek több az izma, annak intenzívebb az anyagcseréje. Amikor egy fogyókúrázó ember akaratlanul elveszti az izmainak egy részét, azt idézi elő vele, hogy lefékezi az anyagcseréjét, ami éppen ellentétes azzal, mint amit szeretne.

 

Tegyük fel, hogy egy fogyókúrázó aktív éhezéssel vagy eszement étrenddel elveszít 5kg izomszövetet (kb. 10kg. zsírszövet kíséretében) egy szigorú fogyókúra során. Ez a 15kg fogyás elég általános a legnépszerűbb diétákkal két-három hónap alatt. Mérések alapján egy kilogramm izom hozzávetőlegesen 100 kCal energiát használt el minden 24 óra alatt. A példában szereplő 5kg izom összesen 500kCal energiát igényelt minden nap. Ennek az izommennyiségnek az elvesztése után a fogyókúrázónak napi 500 kCal-val kevesebbet kellene ennie, hogy ugyanazt a súlyt tartani tudja, mint a diétájának megkezdése előtt. Gondoljunk csak bele! Az közel egy pizza kalória tartalma. És ez az, ami miatt szinte 99%-ban elbuknak a fogyókúrák egy éven belül.

 

Mindamellett tudjuk, hogy a fogyókúrázók általában nem tudják hosszabb távon folytatni az éhezést. Legtöbben, előbb vagy utóbb, visszatérnek a korábbi étkezési szokásaikhoz. Amikor ez bekövetkezik, akár egy hét időtartamára, a súlyuk elkerülhetetlenül elkezd visszatérni a korábbi szintjére. Ráadásul, miközben a fogyókúra során egyaránt vesztettek a zsír- és az izomtömegükből, a visszahízáskor csak a zsír az, ami nagyon gyorsan visszaépül. Amennyiben azt látják a mérlegen, hogy a súlyuk a korábbi szintre állt vissza, azt jelenti, hogy egy kicsivel kevesebb izom és egy kicsivel több zsír van rajtuk. Térfogat arányosan mérve a zsírszövet mindössze negyed akkora súlyú, mint az izomszövet. Tehát minden köbcentiméter elvesztett izom helyett szereztek 4 köbcentiméter zsírt. Jó csere volt nem?

 

És a hab a tortán az, hogy amennyiben visszatérnek korábbi étrendjükhöz, napi 500kCal energiával kevesebbet kell enniük, hogy ugyan olyan módon hízzanak, mint korábban, mielőtt leépítettek magukról 5kg izmot. Ez az igazi oka annak, hogy a fogyókúrázók nem csupán annyit szednek vissza, mint amennyit leépítettek, hanem mindig egy kicsivel többet. Amikor visszatérnek korábbi életmódjukhoz és étrendjükhöz, már eleve hátrányban vannak pár kilogrammnyi izomtömeggel ahhoz képest, amikor belefogtak a fogyókúrába. És a helyzetük fogyókúráról-fogyókúrára egyre rosszabb.

 

Az igazi megoldás a testsúlyra

 

Persze van megoldás, de annak semmi köze a fogyókúrához. Nyugodtan elfeledheti mindenki az össze fogyókúrás tanácsot, receptet és csodaszereket. Egy mozgásban gazdagabb aktív életmód, ami nem hagyja az izmokat leépülni, hanem éppen ellenkezőleg, építi azokat, a megoldás, kiegészítve némi egészségesebb étrenddel. Mindegy, hogy a fűnyírót tolja valaki, vagy hegymenetben kerékpározik. Mindkettő azonos értékű az egészséges testsúly megőrzése szempontjából. Egy vitaminokban és rostokban gazdag étrend segítheti az anyagcserét, amennyiben napi 5-6 kisebb étkezésre alapul. Gyakorlatilag nincs is olyan étel, ami tilos lenne. Az értéktelen cukorban, zsírokban gazdag ételeket kevesebb alkalommal és kisebb mennyiségben fogyasszuk, de nem kell, hogy örökre búcsút mondjunk a Rákóczi túrósnak, vagy a töltött káposztának. Az egészséges étrend lényege, hogy reális legyen és hosszú távon is fenntartható. Nem szabad, hogy szenvedjen tőle valaki hetekig vagy hónapokig, mert rosszabb, mintha el sem kezdte volna.

 

Jómagam pár éve, amikor erre rájöttem, 28kg-ot fogytam fél év alatt, amiből 38kg volt a zsír. Aki azt hiszi, hogy ez sajtóhiba, az nem értette meg a korábbi két bekezdésben taglaltakat.

 

A cél az, hogy annyi kalóriát egyél, amennyi csak tudsz, miközben még mindig nem növekszik a tested zsírtartalma, és megmarad vagy növekszik az izomtömeged. Amennyiben jelenleg is valami diétán vagy, és a napi kalória mennyiséged alatta van a normálisnak, ne csökkentsd tovább. Helyette inkább tarts ki ennél a mennyiségnél és összpontosíts arra, hogy erősítsd az izmaidat és légy aktívabb, miközben emelheted a napi kalória beviteledet lassan a normális értékre. Amennyiben a súlyod hosszabb ideje változatlan, ne is próbáld meg csökkenteni a napi kalória beviteledet. Nem lesz rá szükséged, sőt…

 

Amennyiben ezt a módszert követed, kéthetente 1kg zsírt fogsz veszteni, miközben hozzávetőlegesen ugyanennyi izommal leszel nehezebb. Az eredmény egyáltalán nem fog meglátszani a fürdőszobai mérlegen, de annál inkább a ruháidon és azon, ahogy érezni fogod magad. És ez az oka annak, amiért sok ember felhagy ezzel a fajta testsúly tréninggel, mert nem képesek megérteni ennek az egyszerű fiziológiai dolognak a lényegét.

 

Az igazság szerint miközben ezt végzed, egyszerre leszel kisebb és erősebb. Nem lényges, hogy a súlyod miként változik. Talán nagyobb lesz, de általában kisebb. Viszont egy kilogramm izom az értékes, mint az arany. Egy kilogramm zsír pedig olyan, mint köteg szalma a derekadon. Bár egy kilogramm zsír nem tűnik soknak, mégis nagy helyet foglal el a testeden. Azt hiszem, hogy a legjobb amit tehetsz, hogy elhajítod a fürdőszobai mérlegedet és az eredményt a ruháidon méred le – azon, hogyan állnak rajtad. A mérleg csak félrevezet és hibás döntésekre sarkall, amikor éppen a legjobb úton haladsz afelé, hogy elérd a célod.

 

A lényeg az, hogy amire szükséged van az nem más, minthogy erős, egészséges legyél, ami egy pozitív változás a testedben, szemben azzal, amit az összes éhezéses fogyókúra okoz. Ne add alább, mint egy egészséges testsúlyú ember, aki élvezi is amit eszik. És mindenképp óvakodj minden fogyókúrától, aminek eredménye a megereszkedett bőr, a büdös lehelet, az általánosan rossz közérzet és az, hogy minden megevett morzsát számolnod kell.

(Demecs István)